Zoeken
  1. Lid worden|
  2. Sitemap|
  3. Contact|
  4. Inloggen

1. Meer informatie
  2. Verklein tekstVergroot tekst
  3. Contrast witContrast zwart
  4. Spreek tekst

vrijetijds invulling en slechtziend/blind

1. Marcel

(26 oktober 2011 om 10:55)

KUN JE ALS BLINDE OF SLECHTZIENDE TOCH HEERLIJUK DANSEN ?

Elke week ga ik dansen. Die” ïk” is net als de meeste van u slechtziend. Kun je met zo’n 8% gezichtsveld wel dansen zult u zich afvragen, het antwoord is een volmondig ; ja!!
    Nu moet u wel weten dat hier met dansen geen traditionele danscursus bedoeld wordt, waar je de stapjes en pasjes van de foxtrot of engelse wals bijgebracht krijgt. Het gaat om biodanza, een heel vrije manier van dansen/bewegen op de meest verschillende muziekgenres, van jazz, klassiek tot rumba en alle stijlen die je maar kunt bedenken. Biodanza betekent; dans van het leven, en is een ideale manier om via muziek in contact te komen met jezelf, de andere dansers en je hele leefwereld. Het is geen cursus maar een continu proces van steeds verdergaande verdieping onder leiding van de leraar die de dansen mondeling toelicht en daarna zijn /haar dans laat zien, waarna de deelnemers hun eigen dans, hun eigen specifieke bewegingen creëren. Er zijn dansen die je alleen, met tweeën en zelfs met de hele groep doet.
    Bij dit alles wordt er alleen gepraat door de docenten om te voorkomen dat je teveel “in het hoofd” gaat zitten. Het is juist de bedoeling om je lichaam te voelen en de emoties die bij het bewegen vrijkomen vrij te laten stromen.
    Contact met je mededansers maak je vooral door aanraking en oogcontact. Ho, ho, zult u zeggen, zien is nu net iets dat ik niet of nauwelijks kan. Voor mij is dit ook een probleem, maar toch maak ik intensief contact met mijn dansgenoten d.m.v. aanraking. Er zijn zelfs veel dansen waarbij alle dansers gevraagd wordt de ogen te sluiten.
    Ik kan mij goed voorstellen dat u het geheel een beetje “zweverig”vindt. U kunt mij op mijn woord geloven als ik zeg dat ik in wezen een broodnuchter persoon ben.
    Biodanza heeft mij veel gebracht en ik denk dat vooral wij, blinden en slechtzienden, een groot risico lopen in een isolement te raken. Biodanza is dé manier om, nu eens zonder het voor ons zo belangrijke, gesproken woord te communiceren.
    Er is een groepje leraren bereid om op een regiocontactdag een dagdeel in te vullen met een proefles, speciaal gericht op onze doelgroep. Absoluut een aanrader!

Hebt u na het lezen van dit stuk interesse of vragen, neem dan s.v.p. contact met mij op. Mijn naam is Marcel Herfs en ik ben te bereiken op het nummer 06-53786540 of via mherfs@hotmail.com

2. Rob

(24 november 2011 om 20:14)

Hallo Marcel, Ik zelf zie ook slecht en ik doe aan Werelddansen. Dit zijn dansen uit alle landen van de wereld, van Nederland tot Argentinië en van Japan tot de Balkan en dat gaat heel goed. Tevens geven wij ieder jaar een aantal uitvoeringen waar ik ook aan mee doe.
    Rob Snellink

Toevoegen reactie